Medlemsaktiviteter 2021

Här kan ni läsa om våra olika aktiviteter under året.

OBS! Nytt datum 6/9

Årsmöte

Kl 18.30 Konsthallen i Konsthallen

Arrrangeras tillsammans med Studieförbundet Vuxenskolan.

Kaffeservering & lotteri med fina priser!

Sedvanligt årsmöte som följs av föreläsningen "Planera din trädgård" med Ida Sundell från Idas Design & Trädgård. Vad bör man tänka på när man ska planera sin trädgård. Vilka funktioner, platsbetingelser ska trädgården ha, vilka växter vill man ha är en del som tas upp i föreläsningen.

Välkomna!

Maj 19, 2021

Inköpsresa till Elises Blomsterlökar utanför Årjäng.

Vi gör ett nytt försök att besöka Elises stora växthus och intressanta anläggning då vi fick ställa in det förra året pga Covid -19.

För de som vill finns det möjlighet att  handla lökar och växter.

Plats: Bergerud Lugnet Årjäng

Tid hos Elise kl 18.00

Vi åker i egna bilar.

NY Info!!!

Elise har Coronasäkrat sin verksamhet och fått den godkänd av Länsstyrelsen. De tillåter bara 30 personer inne i sitt 900 kvm stora växthus.  De har märkt upp så det är lätt att håla avstånd. Man kan även betala med kort, blipp eller swish.

Juni 5, 2021

Växtmarknad

Kl 10.00-13.00  Kulturtorget utanför biblioteket

Byta eller köpa växter är bland det roligaste som finns anser många av oss trädgårdstokiga. Det är inte bara växter som byter ägare det brukar finnas olika tillbehör och trädgårdskonst till försäljning.

Vill du vara med och sälja? Anmälan sker till

Angela Plate- Nord mobilnr 073-0762615

mailadress: plate-nord@outlook.com

Augusti 5, 2021

Trädgårdstramp hos Stig & Britt Norder

Paret Norder har under 10 års tid odlat mest grönsaker, frukt och bär. Sedan några år tillbaka har de börjat förändra i trädgården med blnd annat nytt växthus, dammar och planteringar. Nya stigar förbinder trädgårdens alla rum. Det har skett en spännande förändring som vi ska få ta del av.

Plats: Atlasgatan 32 Säffle

Tid: 18.00 hos Norder

Vi åker egna bilar.

Tag gärna med kaffekorg.

Augusti 28, 2021

Inköpsresa till Tommy Ahnby

Tommy är en av sveriges främsta förädlare av Magnolior. Han har många olika träd och buskar som inte går att köpa i den vanliga trädgårdshandeln. Ni som vill fynda har stor chans till det.

Tommy har fått Kungliga Patriotiska sällskapets medalj "förtjänster inom trädgårdsodling 2019".

Plats: Vågsäter 19 Munkedal

Tid: kl 10.00 hos Tommy

Vi åker egna bilar.

Ta gärna med kaffekorg

Länk till hemsida

Länk till vägbeskrivning

September 25,  2021

Äppletsdag

80-års jubileum för Åmåls Trädgårdsförening samt invigning av musteriets nya lokaler.

Invigning nya musteriet

Vi börjar i musteriets nya lokaler där Inger Ekrem nyinviger musteriet. Musterigruppen visar och berättar om tillverkningen av äppelmust.

Plats: Betonggatan 6 (gamla betongen) Åmål

80- årsjubileumet

Föreläsningar

Inger Ekrem föreläser om trädgårdsföreningens historia både på riks och lokal nivå. Det blir även en bildvisning.

Bengt Avenfors föreläser om beskärning av fruktträd och buskar. Han visar även praktiskt hur det går till och går igenom verktygen som behövs.

Växtmarknad

Försäljning och byta av växter och en del annat.

Plats: Gamla Tingshuset Norra Långgatan

Tid: 13.00

Anmälan till försäljning på växtmarknaden sker till Angela Plate- Nord, 073- 0762615 eller mail plate-nord@outlook.com

September/Oktober

Musteriverksamheten i musteriet startar upp i sina nya lokaler på Betongen under förutsättningarna att det blir ett bra fruktår.

Mer information hittar ni på musteriets flik här på hemsidan. Annonsering kommer även att ske i media som lokaltidningen.