Medlemsaktiviteter 2020

Här kan ni läsa om våra olika aktiviteter under året.

Mars 11, 2020

Årsmöte

Kl 18.30 Konsthallen i Biblioteket

Inträde & Kaffe 50 kr

Arrrangeras tillsammans med Studieförbundet Vuxenskolan.

Lotteri med fina priser!

Sedvanligt årsmöte som följs av föreläsningen "Lökarnas Värld" av Gerben Tjeerdsma.

Gerben har arbetat som trädgårdsmästare på BotaniskaTrädgården i Göteborg i 17 år. Mellan 2008-2015 arbetade han på Universeum i Göteborg för att därefter satsa på sitt egna företag Gerbianska Trädgården. Gerben kommer att ha egna växter till försäljning.

Välkomna!

April 24-26, 2020

OBS!! Flyttas fram pga restriktioner från Folkhälsomyndigheten. Oklart när den blir.

Bo & trädgårdsmässa i Arena Vänersborg

Föreningen deltar och kommer att representera Ricksförbundet Svensk Trädgård

Besök oss gärna på mässdagarna i Vänersborg

Länk till mässan

Maj 13, 2020

OBS! Inställt pga restriktioner från FHM.

Inköpsresa till Elises Blomsterlökar

Vi besöker Elises stora växthus och intressanta anläggning. För de som vill så finns det möjlighet att handla lökar och växter.

Plats: Bergerud Lugnet Årjäng

Samling på Hamnplan för samåkning kl 17.00

Länk till Elises Facebooksida

Juni 6, 2020

Växtmarknad

Kl 10-13.00 Kulturtorget utanför Biblioteket

Byta eller köpa växter är bland det roligaste som finns anser många av oss trädgårdstokiga. Det är inte bara växter som byter ägare det finns även olika tillbehör och trädgårdskonst till försjäljning.

Vill du vara med? Anmälan dig till Angela Plate- Nord

0730-762615 eller plate-nord@tele2.se

Medtag gärna eget bord.

Juni 15, 2020

Trädgårdstramp hos Barbro Lennartsson

Barbro har haft sin trädgård i 17 år och odlar gärna ätbart och perenner som Hostor, Auriklar, Helleborus, Acer och små låga växter. Senaste projektet är murar av torvblock i en slänt.

Plats: Kilavägen 33 Säffle

OBS! Pga Corona samåker vi inte utan möts direkt hos Barbro.

Tag gärna med kaffekorg

OBS! Ändrat datum

Augusti 9, 2020 kl 10.00

Besök hos Carina Bergqvist på Lyckans Trädgård

Vi kommer att få visning av odlingstunnlarna och information om hur man kan odla i dom för att få en bra skörd. Det kommer att vara en liten skördefest så vi kan passa på att handla deras fina grönsaker.

Plats: Tjuke Åmål

OBS! Ingen samåkning vi träffs direkt ute hos Lyckans gård. Tänk på att hålla avstånd.

Tag gärna med kaffekorg

OBS! Inställt pga Corona

Trädgårdstramp hos Stig & Britt Norder samt hos Geir Solbakken

Vi besöker först Stig och Britt som i 10 års tid odlat mest grönsaker, bär och frukt. Trädgården har förändrats under de senaste åren med nytt växthus, dammar och planteringar. Nya stigar har gjorts som förbinder trädgårdens olika delar vilket ger en spänning i trädgården.

Därefter ger vi oss av till deras granne Geir som har en lustfylld trädgård med inredning och blommor.

Plats: Atlasgatan 32, Atlasgatan 3 Säffle

Samling för samåkning kl 17:30

OBS! Nytt datum September 5, 2020

Inköpsresa till Tommy Ahnby

Tommy är en av sveriges främsta förädlare av Magnolior. Han har många olika träd och buskar som inte går att köpa i den vanliga trädgårdshandeln. Ni som vill fynda har stor chans till det.

Tommy har fått Kungliga Patriotiska sällskapets medalj "förtjänster inom trädgårdsodling 2019".

OBS vi träffs direkt hos Tommy

Plats Vågsäter 19 Munkedal

kl 10.00

Länk till hemsida

September 9, 2020

Trädgårdstramp hos Helena Hansson

Helena har en fantastisk skuggträdgård där hon samlar på växter med olika baldformer, storlekar och de flesta i gröna färger. Hostor hör till hennes favoriter tillsammans med ormbunkar, japanska lönnar och surjordsväxter. Det finns olika rum i trädgården med flera sittplatser i både sol och skugga. 28 juni kommer hon att delta i Tusen trädgårdar.

Helena har delat växter och kommer att ha växter till försäljning.

Plats Treabacksvägen 7 Säffle

Samling på hamnplan för samåkning kl 17.30

Länk till Helenas instagram

Länk till Tusenträdgårdar

September 28, 2020

Föredrag om trädgårdsbelysning

Anki gustavsson på ELON Åmål håller föredrag om ljussättning av trädgården. Kupéns innergård kommer att vara ljussatt för att vi ska kunna se hur produkterna lyser i verkligheten. Hon kommer att ha med sig produkter och fina erbjudanden.

Plats: Restaurang Kupén Åmål

kl 19:00

Fika kommer att finnas att köpa på Kupén

Välkomna till en spännande kväll

Länk till Kupén

Länk till ELON

September/oktober, 2020

Musteriverksamhet

Öppet för fruktmottagning from vecka 38 kl 17-19 måndagar och onsdagar

'OBS! Endast vinteräpplen. Det gör inget om de är angripna av mask bara de inte är ruttna.

Vi kan ordna hämtning och ev plockning av äpplen om ni inte har möjlighet att göra det själva.

Telefon under mustsäsongen 070-5928153

Musteriet hittar ni på Magnetgatan Nygård. Ladan vid SEM fabriken.

Finns mer information att läsa om Musteriet i meny ovan.